Milyen egy jó domain név?

  • created: 2013-04-24 10:53
  • modified: 2013-07-01 14:20
Milyen egy jó domain név?

A domain név kiválasztása előtt el kell dönteni, hogy népszerűsíteni kíván egy terméket, szolgáltatást, vagy egy releváns kulcsszavával kedvező helyezést szeretne elérni a keresőkben.

Mi az a domain név?

A domain név az a webcím, amit az általunk használt böngésző (Firefox, Google Chrome, Internet Explorer, stb.) címsorába gépelünk, így könnyebben és gyorsabban megtaláljuk a keresett weboldalt.

Milyen egy jó domain név?

  1. Lehetőleg rövid! Egy jó domain név rövid, áltagosan 5-8 karakterből áll, és nem tartalmaz bonyolult szóösszetételeket, nehezen érthető kifejezéseket. Kerülni kell továbbá a szleng kifejezéseket, az értelmetlen betű és számkombinációkat (pl. asd123.hu). Egy szó ragozott alakjából is rendkívül egyedi domain nevet kaphatunk (pl. olvass.hu), viszont figyelni kell arra, hogy a szó továbbragozott alakja ne a konkurensünk oldalára vezesse a látogatóinkat. Egy rövid, frappáns nevet könnyebb felhasználni céges logó készítésénél, marketinganyagok kialakításánál (levélpapíroknál, hirdetőtábláknál) és nem utolsó sorban nehezebb elgépelni. valamint a felhasználóknak, ügyfeleknek is könnyebb megjegyezni, hozzákapcsolni egy tevékenységhez.

  2. Könnyen megjegyezhető! A jó domain nevet a látogatók egyszerűen és könnyen meg tudják jegyezni és később akár ajánlani is tudják másoknak. 

  3. Könnyen kimondható! Mondjuk ki hangosan a tervezett domain nevet, különleges szókombinációkkal is próbálkozhatunk, a legfontosabb, hogy véletlenül se válasszunk olyat, amit mi is csak nehezen vagy szótagolva tudunk kimondani.

  4. Nehezen keverhető össze más nevekkel! A már foglalt domain név használata több szempontból sem előnyös. Előfordulhat ugyanis, hogy a nevek hasonló csengése miatt, a felhasználók összekevernek minket a konkurenciával, vagy bizalmatlanok lesznek cégünkkel szemben, hiszen úgy gondolják, valamiért nem merjük vállalni „saját nevünket”. A legnagyobb baj azonban, ha az eredeti név védett, előbb-utóbb (pl. névelős verzió használata miatt) jogi problémák merülhetnek fel.
  5. Utal a vállalkozás tevékenységére! A legjobb, ha a domain név tartalmazza tevékenysége kulcsszavait, vagy meghatározza egyediségét az adott piaci szegmensben, valamilyen érzelmet vagy hozzáállást fejez ki. Egy jól megválasztott, beszédes domain név keresőoptimalizálás szempontjából is fontos tényező.
  6. Nehezen gépelhető el! Minél bonyolultabb, hosszabb és összetettebb egy domain név, annál nehezebb a potenciális látogatónak helyesen begépelni. Ha például domain nevünk idegen nyelvű szót, kifejezést (pl. design…) is tartalmaz, célszerű lehet a magyarított változatát (dizájn…) is bejegyeztetni, hiszen sokan kiejtés szerint (fonetikusan) írják le a külföldi szavakat.
  7. Megbízhatóságot sugall a látogatóknak! Magyarországon az internetezők többsége a .hu, a .com, a .net és az .eu domain végződéseket ismeri. A kevésbé ismert domain végződéséket nem ajánlott használni, mert bizalmatlanságot válthat ki a látogatókból. Általánosságban azt mondhatjuk, hogy belföldi érdekeltség esetén a .hu a legjobb, nemzetközi esetén pedig a .com vagy a .eu végződések használatosak.
    Bátran állíthatjuk, hogy több szempontból is érdemes bejegyezni a legismertebb domain végződésű neveket. Ha később új piacok felé kívánunk terjeszkedni (pl. Mo.-on kívül), vagy azt szeretnénk, hogy egyedi maradjon webcímünk, végül, de nem utolsó sorban, ha később nem szeretnénk horribilis árat fizetni domain nevünk pl. „.com” végződéséért. Vannak ugyanis speciálisan domain gyűjtésre szakosodott cégek, amelyek bejegyzik a kifejezetten a jól csengő, kelendő webcímeket, hogy aztán  később drasztikusan magas áron értékesítsék.
  8. Nem tartalmaz ékezetet, számot vagy kötőjelet! Manapság kezd ugyan elterjedni az ékezetes domain nevek használata, azonban ne felejtsük el, hogy csak a .hu, .com és .net domain nevekből lehet ékezetest vásárolni. Azok a karakterek, amelyek nem relevánsak problémát jelentenek a keresőmotoroknak.